Martina Jablanovská – zakladatelka hudební agentury HELPBAND, která má za úkol pomáhat českým hudebníkům s produkcí koncertů, vydáváním CD, natáčením klipů, dopravou, PR, managmentem, bookingem a získáváním reklamních ploch a prostor. Hudební dramaturg festivalu Votvírák.
Talentové soutěže. Jsou hudební klání krokem ke slávě mladých talentů, nebo snahou vydělat? Máme tady nový rok a s ním přichází rozjezdy dalších ročníků nespočet hudebních soutěží, nabitých kapelami a interprety, kteří by rádi předvedli svůj um, zahráli si, pobavili a dosáhli na vítězné příčky.
Pořadatelé se předhánějí a lákají ambiciózní kapely na prestižní výhry. Od účasti na festivalech, natočení desky, zájem médií až po různé hodnotné věcné ceny. I přes všechna lákadla vítězných příček kapely do soutěží vstupují hlavně proto, že mají výbornou příležitost si zahrát na místech, kde normálně nevystupují, předvést se většinou zkušeným a zasloužilým kritikům a ukázat všem kamarádům a fanouškům, jak jsou dobré. I sebemenší regionální klání má pro soutěžící smysl, kapelu vyčlení, kritika pomůže nebo dokonce povzbudí a dobré umístění nakopne k dalším tvůrčím počinům.
Osobně mám pocit, že časy opravdových a plnohodnotných soutěží, které pomohly najít a odstartovat kariéru řadě teď známých a populárních kapel a interpretů, jsou nenávratně pryč.
Copak máte pocit, že za poslední roky ze soutěže vylezla star typu Marie Rottrové nebo Heleny Vondráčkové? Poslední vlaštovkou, která začala svou hudební kariéru v soutěži, mohla být Aneta Langerová, Xindl X nebo kapela UDG.
Jak je to ale s výhrami v soutěžích? Opravdu mají pořadatelé připraveny pro své nově nalezené talenty slíbenou odměnu? Jak poznat soutěž, kde nejde o vás, o kapely, o fanoušky, ale o esemesky, které pošlete, o žetony za pití, které propijete, nebo o partnery, kteří celý vyhledávající počin sponzorují? Požádali jsme vítězné kapely posledních ročníků z různých soutěží, aby se s vámi podělily o své zkušenosti.
Pankix
Zvítězili jsme ve více soutěžích (nemáme jmenovat). Na některé vzpomínáme rádi, některé jsou fraška a podvod.
+:
– Kladem je, že jsme dostali celkem užitečné věcné ceny a zahráli si na fajn festivalu.
–:
– 2x jsme vyhráli natočení CD a klipu, šlo o dost nekvalitní studia, ani jednou jsme tuto výhru nevyužili. Hlasovací soutěže jsou vůbec plné podvodů (kapely kupují SIM karty, zakládají falešné maily atd.). Navíc otravováním fanoušků a kamarádů při hlasovacích soutěžích jsme některé své fanoušky naštvali a možná i odradili. Dalším negativem je, že vlastní soutěžení stálo naši kapelu dost peněz (cestovné a jiné náklady).
foto: archiv kapely_promo 2008
Contact
Prošli jsme něco okolo deseti soutěží, které se zaměřují na začínající a perspektivní kapely. Každá zkušenost je k něčemu dobrá. My jsme se poučili a přesto, že se tohle děje, pořád do toho jdeme naplno a snažíme se vybírat soutěže dle jejich pravidel a ne podle cen.
+:
– Na každé soutěži je pozitivní to, že se seznámíte s novými kapelami, získáte kontakty a nové nápady a pohledy na to, jak zatraktivnit svoji muziku. V lepších případech pořadatel zajistí odbornou porotu, která vám řekne svůj názor a případně poradí na co se zaměřit, a občas se podaří i nějakou tu cenu od pořadatelů dostat ☺.
–:
– Negativní stránkou soutěží je, že vložíte spoustu financí, abyste se například jen dostali na místo pořádání soutěže, což je někdy i přes celou republiku, a nakonec, když získáte nějaké umístění a ceny ve formě diplomů a příslibů hraní na velkých festivalech, zjistíte, že agentura, která vám festival slíbila a dokonce vám vystavila i doklad o zajištění vašeho vystoupení, s danou akcí již několik let nemá nic společného a vám zbude v ruce jen ten papír, který si můžete vystavit ve zkušebně na zeď a pozorovat ho s výrazem v obličeji „tam jsme měli ukázat, co v nás je“.
– Také si nesmíte zapomenout pořádně pročíst pravidla soutěže, kde někdy zjistíte, že si pro cenu musíte přijít do nějakého termínu po skončení soutěže a říct si o ni, jinak vás nikdo neupozorní na to, jak si cenu vybrat, a už ji nikdy nemusíte dostat.
foto: archiv kapely
Season Crack
+:
– Díky soutěži nás poznalo více lidí a jak je již psáno, vítězství nám dalo dvojnásobný elán do další práce a pocit, že kapela má smysl (respektive je pěkné slyšet od lidí, kteří se muzice věnují léta, že je kapela nadchla).
–:
– Jako minus vidím, že ceny, které kapela vyhrála, nejsou předem zařízené. Jako vítězové musíme obvolávat partnery soutěže a leckde se i dohadovat, zda si cenu vůbec zasloužíme. Dokonce ne vždy vědí o tom, že nějakou výhru kapelám poskytli, a ještě teď řešíme, zda nějaká bude. Když to shrnu, tak ve výsledku je s tím pomalu více starostí než s celou soutěží (dojet tam, zahrát tam apod.).
foto: archiv kapely_promo 2011
The Pant
+:
– Určitě kladně lze hodnotit korektní přístup ze strany obou pořádajících agentur, ať už v soutěži, ve které jsme zvítězili, tak i v druhé soutěži, kde jsme byli před dvěma lety finalisty. Spolupráce s oběma pořadatelskými subjekty trvá doposud i nad rámec pomyslné výhry. Dalším kladem je možnost zahrát živě na velkých festivalových pódiích nebo zájem ze strany různých médií.
–:
– Rozhodně ne vždy všechno, co bylo proklamováno, klaplo na sto procent, ale jsme lidi, že? Během let jsme zažili i různá internetová hlasování, stejně jako hlasování pomocí SMS a podobné akce. Tyto „soutěže“ nemají žádnou valnou hodnotu a jsou většinou jen o tom, kolik máš na netu kámošů nebo kolik si můžeš dovolit naposílat SMS. Jinými slovy – kapela má umět především pobavit a v případě soutěží i naživo zaujmout jak porotu, tak publikum. Takže pokud soutěžit, tak jedině naživo! Ale dá se v muzice vůbec soutěžit?
foto: archiv kapely
Last Station
Soutěže, kde hlavním parametrem jsou peníze, většinou vynecháváme – to už není o kvalitě hudby, ale o tom, kdo dá víc. Jsme rádi, že jsme vyhráli dané soutěže, a šli bychom do toho znovu.
+:
– Kladem jsou stejné podmínky pro všechny, což znamená mít srovnání a povědomí o tom, jak si stojíme. Důležité je i setkání a zkušenosti, posloucháme se vzájemně s ostatními kapelami, z čehož může později vyplynout i nějaká spolupráce. Velkým plusem bylo, když jsme vyhráli hodiny ve zkušebně nebo hmotné ceny a účast na festivale.
–:
– Negativem většiny soutěží je, že se nesází na kvalitu, ale kvantitu výherních cen a některé výhry jsou „k ničemu“.
foto: archiv kapely