27.11.2020 | ||
31.3.2021 |
Desátá řadovka ve znamení 1 a 0 vyjde 27. 11.!
Pět let čekání bude za pár dní u konce! Po prvních dvou ochutnávkách v podobě singlů Zvony a Kraftwerk in Saint Tropez přicházejí Tata Bojs s fanoušky již dlouho vyhlíženým novým albem. Řadovka s pořadovým číslem 10 dostala název Jedna nula, čítá deset písní (z toho jedna má part I a part II) a – jak se dá ze zatím zmíněného odtušit – Tatáči na ní pracují s konceptem jedniček a nul v různých významech i souvislostech. Datum vydání bylo stanoveno na 27. listopadu, přičemž prvních tři sta fanoušků, kteří si na Supraphonline.cz album předobjednají CD, jej obdrží s podpisy kapely. Milovníci hudby, znějící z drážek gramofonové desky, se pak dočkají alba ve vinylové LP verzi na jaře příštího roku.
„Na názvu jsme se shodli až v samotném závěru dokončování desky. Měli jsme hodně variant, ale nakonec nám ‚Jedna nula‘ připadala nejpříznačnější, a to hned z několika důvodů. Propojuje se tam více rovin výkladu. Samozřejmě to reflektuje fakt, že se jedná o naše desáté řadové album, ale jako ještě důležitější se nám jeví symbolika kontrastu, která je na albu latentně přítomná v textech i hudbě. Číslice nula a jedna jdou sice v číselné řadě hned po sobě, ale v podstatě nula tu představuje ‚nic‘ a jedna ‚něco‘, což je skrytý odkaz na některé úryvky textů, například v písních Velký třesk, Vlasní brácha nebo Minoritní. Navíc je v názvu samotném obsažena i symbolika principu binární soustavy a digitalizace obecně, která je v našich životech stále více přítomná. No a v neposlední řadě je z vyslovení názvu cítit i pocit vítězství, kterým vždycky dokončení alba pro jakoukoliv kapelu bezesporu je,“ vysvětluje Milan Cais tradičně do detailu promyšlený koncept.
„Můj nejoblíbenější nepoužitý název byl ‚Brnky brnky prasata‘, zvláštní pozdrav, kterým nějaký – bohužel nepodepsaný – fanoušek zakončil svůj hatemail, který nám laskavě zaslal. Mělo to v sobě více poezie, než si myslel! Ale netuším, jaký bychom k takovému názvu dělali obal,“ přemítá Mardoša. Naopak název Jedna nula se promítl do obalu krásně, když pro něj Milan Cais za použití moderních digitálních technologií a pomocí scanneru převedl členy skupiny na „jedničky a nuly“.
„Když jsem přemýšlel o vizuálním ztvárnění desky, jako nejpříhodnější a nejfotogeničtější mi přišlo téma písničky Vlasní brácha. Je o genetickém inženýrství a snad i trochu o samotě. Můžeme si nechat vyrobit z vlasu (proto Vlasní brácha nikoliv vlastní) dvojníka, svůj klon, prostě bráchu nebo ségru a samota je pryč. Shodou náhod jsem se před časem seznámil s lidmi z ČVUT z oboru kybernetiky a konkrétně bratry Michalem a Martinem Kotkovými jsme se nechali nascanovat 3D scanerem a na 3D tiskárně vytiskli své malé dvojníky. Trochu jako měl pan Tau, jestli si ten seriál ještě někdo pamatuje. Ten proces byl tak zajímavý, že jsem některé přípravné fáze použil jako hlavní vizuální záměr celého bookletu. Je to skutečné formální převedení členů Tata Bojs na jedničky a nuly. Jak symbolické…,“ vysvětluje Cais a Mardoša dodává: „Na ČVUT mě to fascinovalo – jak technologie dokázala pomocí jedniček a nul, převést nás pět do 3D v nějaké třídě.“
Spoustu prostoru má na Jedna nula krom témat naznačených výše i typická tatáčovská lehkost, vtip, ironie a zvuková barevnost s jejich charakteristickým rukopisem. Jedním z takových kousků je třeba hitová, z dřívějších koncertů již fanouškům známá Minoritní, náladou velmi veselá píseň s mrazivě ironickým textem, který skladbě dodává určité napětí, jež má kapela dlouhodobě ráda. „Gró textu není v tomto případě refrén, ale slogan, který uzavírá každou sloku: ,většina z nás se někdy ocitne v menšině‘. Je to celkem lapidární, skoro až banální sdělení, ale na druhou stranu naprosto pravdivé. Až matematicky. Někdy si říkám, že čím více nezpochybnitelných pravdivých výroků, tím méně hatemailů,“ komentuje to Mardoša.
Do podobné kategorie jako Minoritní lze zařadit i v úvodu zmíněnou singlovku Kraftwerk in Saint Tropez, taneční pecku 220 Travoltů či „mardošovskou“ textovou slovní hříčku Spolek holek. Na desce nechybí ani pilotní singl Zvony, jenž v létě zněl velmi často i z rozhlasového éteru. Samostatnou kapitolou je pak skladba Tajemství, ve které se jako velmi speciální host objevuje Emma Smetana.
„Tajemství je hodně intimní písnička, která ze mě vypadla, ani nevím jak. Zajímavý na tom možná je, že od té chvíle, co jsem klukům poprvé pustil demáč, neprošla už žádným aranžérským zemětřesením, což se nám moc nestává. Více méně zůstala ve verzi, jak byla nahozená. Od začátku se mi tam motala francouzština, která tomu dodává podle mě ještě víc ‚tajemství‘. Z té atmosféry cítím retro nádech a hodně jsem u toho myslel na ‚Gainsbourgovský duety‘ s B.B. nebo Jane Birkin. Myslím, že Emma to pochopila výborně,“ doplňuje Cais.
Album, které opět vzniklo v producentském tandemu Milan Cais a Dušan Neuwerth ve studiích Sono a GuiTón, a za spolupráce několika dalších osobností (Milan Cimfe – mix, Pavel Karlík a Adam Karlík – mastering, Marcel Bárta – saxofon, sCore orchestra, nebo bývalý člen TB Marek Doubrava – aranže smyčců), svou zvukovou i obsahovou vybroušeností potvrzuje, že Tata Bojs formu rozhodně neztrácejí, právě naopak!
Doufejme, že z kraje příštího roku si budeme nové skladby moci užít s kapelou také na živo v rámci plánovaného turné o – jak jinak než – deseti zastávkách (jejich kompletní výčet najdete v přiložené tiskové zprávě) a to včetně výpravné show a křtu v pražském O2 Universum, který je plánován na 31. března 2021 (vstupenky pořídíte v předprodeji sítě Ticketmaster zde). „Situace je vzhledem k současným okolnostem velmi nejistá, a proto budeme o tom, zda plánované turné nakonec vůbec proběhne, případně v jakém rozsahu nebo zda bude přesunuto na pozdější termín, včas informovat prostřednictvím Facebooku Tata Bojs a na webu www.tatabojs.cz,“ říká k tomu kapela.